Blogopmaak

23, 24 en 25 Juni Farne Eilanden

TdK Natuurfotografie • jun. 30, 2023

Farne Eilanden 23, 24 en 25 Juni

Eindelijk was het zover en gingen Amanda en ik naar de Farne Eilanden om vooral Papagaaiduikers te fotograferen. Vanaf November vorig jaar wisten wij al dat we heen zouden gaan. Tussen 15h en 16h konden wij inchecken in IJmuiden, wij waren er al om 15h, dus mooi op tijd. Nadat wij kennis hadden gemaakt met Marco van Delta Safari konden wij inchecken en kregen wij onze Boarderpass. Met deze pas konden we in de hut zoals dat heet op een boot, en we moesten hem ook gebruiken bij restaurants. Om 17h nog voor de boot vertrok richting Newcastle moesten wij ons melden in de Orca ruimte voor uitleg en kennismaking met de groep. Helaas konden wij pas om 21h uur eten dus eerst maar naar het observatiedek aan de voorkant van de boot, een plek waar met name ik zelf vaak te vinden was. Eenmaal op de Noordzee zagen wij al gauw de eerste Bruinvissen zwemmen en af en toe een Zeehond. Later op de avond ook nog een kleine groep Witsnuitdolfijnen. Gelukkig konden wij om half negen al terecht in het restaurant waar je voor €33 pp onbeperkt kon eten. Daarna tot de zon onderging nog op dek gestaan en toen proberen te slapen. En dacht ging beter dan verwacht.

Zaterdag 24 Juni.

Wij hadden de wekker op tijd gezet want vanaf 6h verschijnen de eerste vogels al naast de boot. En dan kun je de kustlijn van Engeland al zien maar we moeten dan nog drie uur varen langs de kust. Om 7h ontbijt in het zelfde restaurant en voor €12.50 ook weer onbeperkt eten. Zelfs een echt Engels ontbijt was mogelijk met roerei, vette worstjes en bacon. Wij hebben het simpel gehouden bij croissants met jam. En toen terug naar het dek waar de Jan v Genten, Zeekoeten en zelfs een Noordse Stormvogel langs de boot vlogen. Om kwart voor tien lag de boot in de haven van Newcastle en moesten we nog een uur met de bus naar Seahouse. Want daar vertrok de boot naar de Farne Eilanden. In Seahouse hadden wij nog drie kwartier de tijd om lunsch te kopen en souvenirs in te slaan. En toen was het eindelijk zover, met een Catamaran werden we rond de eilanden gevaren. Vanwege de heftige vogelgriep vorig jaar hielden ze dit jaar de eilanden in ieder geval tijdens het broedseizoen gesloten voor publiek. Maar dat mocht de pret niet drukken, net de haven uit zagen wij de eerste Papagaaiduikers al zwemmen. Er broeden daar op de eilanden Zeekoeten, Noordse Sterns, Drieteen meeuwen, Alken en natuurlijk de Papagaaiduikers. En gelukkig was het water rustig waardoor het fotograferen wat makkelijker was vanaf de boot. En de kaptein gaf iedereen ruim de kans om goede foto's te maken. En dan moet je weer terug naar de kant en wordt het stiller aan boord door alle indrukken die iedereen heeft opgedaan. Onderweg nog wat foto's maken van vliegende Papagaaiduikers en Zeekoeten. En dan vlug de bus in en weer terug naar de boot want die vertrekt om 17h richting IJmuiden.  Eenmaal aan het eind van de haven zwommen daar allemaal Tuimelaars (dolfijn soort). Vanmorgen hadden wij ze bij aankomst ook al gezien maar nu waren het er meer. Dit komt omdat de rivier die door Newcastle loopt, voert zoet water en zoetwater vis naar zee. En zodra deze vissen in contact komen met het zoute zeewater raken ze licht gedesoriënteerd en zijn dan een makkelijke prooi voor de dolfijnen. Deze avond konden we wel op tijd eten en brachten we de rest van de avond door met op het dek te staan, en wat te drinken in de bar onder het genot van een live muziek. En ook deze avond nadat de zon onder ging zijn we naar bed gegaan.

Zondag 25 Juni.

Weer was ik al op tijd wakker, zit schijnbaar in mijn systeem, want thuis ben ik ook altijd vroeg wakker. Direct om 7h toen het restaurant open ging aan het ontbijt, en daarna tot bij IJmuiden op het observatiedek gestaan. Nog wat Zeehonden en Bruinvissen zien zwemmen. Rond 10h konden wij van boord, door de douane, afscheid nemen van de gidsen en een leuke en gezellige groep mensen. Daarna onze vrienden opzoeken die ons gebracht hadden en ook weer naar huis zouden brengen. Zelf hadden ze het hele weekend in de buurt in een hotel gezeten en ook erg leuk gehad. Bij thuis komst ons alweer aangemeld voor volgend jaar en hopen dat wij dan wel op het eiland mogen.

door TdK Natuurfotografie 28 sep., 2023
door TdK Natuurfotografie 18 apr., 2023
Braderie rond Hemelvaart
door TdK Natuurfotografie 05 dec., 2022
Ook voor het komende jaar heb ik weer Jaarkalenders gemaakt met foto's van vogels. Misschien leuk als cadeau voor onder de Kerstboom. Kosten van de kalenders zijn €15 exclusief verzenkosten. Binnen de gemeente Noordenveld worden ze gebracht.
door TdK Natuurfotografie 09 nov., 2022
Goed nieuws na leuk gesprek vanmorgen. Vanmorgen ben ik in gesprek geweest met de eigenaren van "Country Deco" en daar is iets moois uit voortgekomen. Er komt een exclusieve samenwerking tussen "TdK Natuurfotografie" en "Country Deco" om foto's af te nemen van mij voor hun eigen product lijnen. Het gaat hierbij om verschillende soorten foto's uit de natuur die ik gemaakt heb en nog ga maken. Ik ben erg verheugd dat dit gaat gebeuren omdat ik al tijden op zoek ben naar iets om meer met mijn foto's te gaan doen. En dat gaat nu gebeuren in deze vorm. Kijk gerust eens op hun website om een idee te krijgen wat zij verkopen. https://countrydeco.nl/
door Theo 07 jul., 2022
8ste tractoren rit Roderesch
door TdK Natuurfotografie 08 jun., 2022
de Cetti's Zanger
Af en toe wordt ik wel eens gevraagd of ik het leuk vind om een interview te geven over vogelfotografie. Of dat er een foto die ik gemaakt heb gebruikt mag worden. dat soort zaken zijn altijd leuk om te doen, en daar werk ik dan ook graag aan mee. Deze artikelen plaats ik in deze Blog.